Sukces dr Łukasza Kołtowskiego

Dr Łukasz Kotłowski z I Katedry i Kliniki Kardiologii, kierowanej przez prof. Grzegorza Opolskiego, został członkiem zarządu Europejskiej Asocjacji Interwencji Sercowo-Naczyniowych Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Obejmie funkcję Przewodniczącego Komisji ds. Komunikacji i Mediów Społecznościowych.

Prof. Andreas Baumbach, Prezydent Europejskiej Asocjacji Interwencji Sercowo-Naczyniowych, powierzył Kołtowskiemu kierownictwo nad komisją odpowiedzialną za komunikację i media społecznościowe, na którą składa się międzynarodowa grupa ekspertów, m.in. z Wielkiej Brytanii, Grecji, Niemiec czy Włoch. Tym samym nowo mianowany przewodniczący będzie pierwszym reprezentantem kraju na tym stanowisku, a zarazem najmłodszym Polakiem, który objął funkcję członka zarządu EAPCI Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego.

Dr Łukasz Kołtowski to kardiolog, który doświadczenie zdobywał m.in. w oksfordzkim John Radcliffe Hospital, Royal Surrey Hospital w Guildford czy Agencji Ochrony Zdrowia Wielkiej Brytanii. Wykształcenie medyczne rozbudował również o przygotowanie biznesowe, uzyskując dyplom z zarządzania i marketingu. W ostatniej dekadzie aktywnie komentuje wydarzenia nowoczesnej medycyny za pośrednictwem Twittera (@DrKoltowski) oraz na swoim blogu Efektywny Lekarz. Od 2009 roku jest pracownikiem I Katedry i Kliniki Kardiologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, pnąc się po szczeblach kariery w strukturach prestiżowego Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego. W latach 2014-2018 dołączył do zarządu europejskiego pionu Młodych Kardiologów Inwazyjnych, gdzie odpowiadając za aktywność w mediach społecznościowych trzykrotnie zwiększył liczbę jej członków. W tym samym okresie pełnił funkcję członka zarządu Komisji Informatyki i Telemedycyny Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego.

Dziś nowo powołany przewodniczący będzie odpowiedzialny za kierunek komunikacji specjalistycznej wiedzy, którą komisja przekazuje dwutorowo - zarówno samym zrzeszonym kardiologom, jak i zainteresowanym dziedziną pacjentom. Za pośrednictwem social mediów zgromadzona wokół EAPCI społeczność otrzymuje informacje o najważniejszych aktywnościach naukowych, nowych odkryciach, wynikach przełomowych badań i projektów czy stanowiskach członków organizacji w bieżących sprawach. Jak podkreśla dr Kołtowski, umiejętne przekazywanie tych często trudnych treści często leży często nie w słowach, a w obrazie. Dzięki uproszczonej metodzie komunikacji właściwej dla social media, z wiedzy mogą skorzystać nie tylko kardiolodzy, ale również lekarze innych dziedzin oraz sami chorzy. Wizja Polaka to również zmiana sposobu myślenia o uczestnictwie w branżowych wydarzeniach.

-       Wierzę, że naszą rolą jest przybliżenie świata nauki wszystkim otwartym na nową wiedzę i doświadczenia. Chciałbym, aby pod moim przewodnictwem komisja była pionierem w nowoczesnych formach komunikacji w czasie rzeczywistym, w tym bezpośrednio z miejsc gdzie tworzy się naukę oraz live cases, czyli transmitowanych na żywo relacji z zabiegów w kanałach social media. Dla medyków, którzy nie mają możliwości uczestnictwa w danym wydarzeniu, to szansa nie tylko na zdobycie nowej wiedzy, ale także na aktywny udział w dyskusji. W tym zakresie sięgamy po Virtual Reality i 360-video live-streaming - tłumaczy dr Łukasz Kołtowski.

Zdaniem dr. Kołtowskiego właśnie w budowaniu cyfrowej, zaangażowanej społeczności tkwi ogromny potencjał kardiologii interwencyjnej. Dla organizacji takich jak Europejska Asocjacja Interwencji Sercowo-Naczyniowych to nie tylko skuteczny model współdzielenia wiedzy, ale również kosztowo-efektywny. Przewodniczący Komisji ds. Komunikacji i Mediów Społecznościowych jest przekonany, że to właśnie w social media spotykają się potrzeby wszystkich grup - organizatorów, lekarzy i pacjentów.

-       Nowe technologie są odpowiedzią na to, jak szybko zmienia się dzisiaj świat nauki, w tym właśnie kardiologii. Na tradycyjny sposób - a więc książki, artykuły czy monogramy - nie mamy już czasu, musimy więc komunikować się szybko, precyzyjnie i bezpośrednio. Ponadto żyjemy w czasie przesytu informacji, musimy je więc starannie selekcjonować. Konieczne jest jednak dostosowanie języka wypowiedzi do odbiorcy przy jednoczesnym zachowaniu atrakcyjnej formy przekazu - podsumowuje dr Kołtowski.